Planescape: Torment
Рейтинг гри
10
Рейтинг користувачів
9.8
Загальна оцінка
9.9
Постав свою оцінку грі!:
N/A
Реліз: 10.12.1999

Planescape: Torment

Жанри: RPG, Пригодницькі ігри Виробник: Black Isle Studios
PC
Плюси
  • Глибокі діалоги
  • Заплутаний сюжет
  • Незвичний сетінґ
  • Оригінальні персонажі
  • Цікава магія
  • Добре прописаний філософський меседж
Мінуси
  • Великий об’єм тексту надає грі подібності до книги
  • Складний для розуміння ігровий світ
  • Екшену відведено другий план

"What can change the nature of a man?"
(cover)

Сон. Нескінченна темна колона, вкрита іменами. Ряди черепів, які, немов пильно вдивляються. Символ. Прекрасна жінка. Журливий привид. Сотні тіней, які, звинувачуючи, вказують пальцем.
Я прокинувся на кам’яній плиті, у місці, сповненому тишею та тінями. Піднімаючись на ноги, вловив кутиком очей якийсь рух.
Летючий череп. Ні, - зрозумів я вже через мить, -балакучий летючий череп.

Planescape: Torment по праву вважається еталонною у жанрі RPG. Глибокі, об’ємні діалоги, оригінальні персонажі, неперевершені квести та заплутаний сюжет встановили у далекому 1999-му планку якості, подолати яку наразі не вдалося ще нікому.

Розробники із легендарної Black Isle Studios розкрили свій письменницький хист на повну і створили більше 11 мегабайтів високоякісного тексту.

 

Сиґіл, місто дверей

Нескінченність усіх можливих і неможливих світів має певну точку перетину. Цією точкою є велетенське, вічно мінливе Місто Дверей – Сиґіл. Або як його ще називають місцеві жителі – Клітка. Кожні двері, дверцята, арки чи просто мишачі дірки в місті є порталами до інших місць, у нові світи. До кожного порталу існує ключ – слово, думка, жест чи ритуал, без якого портал не активувати. Тому, випадково втрапивши у Сиґіл, до свого рідного світу можна вже й не повернутись…

Не питайте мене, чия це шкура

Реальність тут мінлива. Те, у що вірить багато людей, у цьому місті стає правдою. Філософські диспути тут – це не просто абстрактне теоретизування. Слово тут може змінити буття. Представся багатьом людям придуманим ім’ям і скоро надибаєш цю людину в таверні; переконай людей щиро захотіти оживити дерева, і на вулицях настане весна.

Править Сиґілом таємнича Пані. Її воля – абсолютний закон, і на території міста проти неї безсильні навіть боги. Проте Пані не вимагає служінь чи поклоніння і майже ніяк не втручається у життя звичайних мешканців.

Прокинувшись у місцевій трупарні, герой не пам’ятає абсолютно нічого зі свого минулого, навіть власного імені. Хвальковитий та балакучий летючий череп на ім’я Морте швидко бере героя в обіг та ненав’язливо напрошується в команду.

"Не дивно, що мені так болить спина, адже на ній хтось написав цілий бісів роман. Морте був настільки люб’язним летючим черепом, що вголос прочитав витатуйоване на мені повідомлення: «Знаю, ти чуєш себе так, ніби добряче хильнув водиці із ріки Стікс, проте ти повинен СФОКУСУВАТИСЬ. Серед твоїх речей повинен бути ЗАПИСНИК, який проллє світло на твою ситуацію. ФАРОД може розповісти тобі додаткову інформацію, якщо він досі не в Книзі Мертвих. Нікому не кажи, хто ти і що з тобою відбувається, бо швидко втрапиш до крематорію. ПРОЧИТАЙ записник, ЗНАЙДИ Фарода".

Морте та Безіменний проти Тіней

Вибравшись із моргу, ми потрапляємо до негостинного району Сиґілу під назвою Вулик. Блукаючи кривими, смердючими вуличками Вулика – району, багатого на велику кількість порталів до нижніх, демонічних світів – ми помічаємо силу-силенну дивовиж. Із витріщеними очима Безіменний спостерігає за світом навколо…

Напівлюди-напівзвірі, сірошкірі гуманоїди, що спілкуються за допомогою спалахів ієрогліфів над головою, пацюки із колективною свідомістю, і навіть літера О… Літера О із божественної абетки. У таверні, у якій вивіскою слугує старий, подертий зомбі. У цьому фантасмагоричному місті навіть вулиці живі і здатні давати приплід, а демон із янголом можуть ненадовго забути про вічну ворожнечу і пити пиво за сусідніми столиками.

Мегабайти цікавих діалогів

Скоро герой помітив, що багато хто у місті його знає. Більше того, вони зовсім по-різному, часто протилежним чином характеризують його особистість. Для одних він благородний воїн, для інших злодюга і негідник. Як довідатися правду, якщо всі спогади поглинула темрява?

Творцям легендарного Fallout було тісно у вузьких рамках AD&D, тому вони значно модифікували систему. Стартуючи у класі «воїн», ми протягом гри можемо неодноразово змінити професію на «шахрая» чи «мага». Причому перехід буде супроводжуватися навчанням у певного NPC, і під навчанням розуміємо не один клік мишкою та два-три діалоги для відмазки.

Місцеві зомбі - гуманні та демократичні істоти

Найцікавіша забава при грі магом, адже високі рівні мудрості та інтелекту додають нові гілки в діалогах, що дуже важливо для «найбалакучішої» RPGв історії. А цікаві, оригінальні закляття істотно збагачують ґеймплей. До прикладу, при кастуванні одного крутого і високорівневого закляття гра прокрутить короткий ролик, який покаже нам постріл велетенської гармати в іншому вимірі та телепортацію заряду на противника. А інші чари відкриють під супостатом портал до пекла, його загребуть до дірки кігтисті лапи і будуть хвилинку-двідобряче духопелити.

Не варто забувати і про те, що гра -партійна, і недостачу фізичної сили героя легко компенсують напарники – ще ті кадри! Летючий, балакучий і сексуально стурбований череп Морте, чия головна зброя -це зуби і язик без кісток. Воїн-маг із раси Гітцерай Даккон, який своєю поведінкою нагадує самурая-буддиста. Озброєний унікальним мечем, який змінює форму і стає твердішим та смертоноснішим у зелжності від ясності розуму та сили волі господаря, цей воїн – фактично найкращий боєць у грі. Злодійка-напівдемон Анна з колючим язиком і пухнастим хвостом. Навіжений маг-піроман Іґнус, який перетворив своє тіло на портал до виміру вогню. Вейлор – ожилі лати борця за справедливість, який просто проігнорував власну смерть. Мила та цнотлива сукуб-священиця, яка іменує себе Пропащою Ґрейс. І Нордром – жива машина, яку вигнали із колективу за надмірну нелогічність.

Стануть вони для тебе товаришами, чи просто розмінним матеріалом для досягнення мети?

Ці черепи багато знають і уважно спостерігають за тобою

"Бійся імен. Імена мають силу визначеності. Інші можуть використовувати імена, як зброю. Ім’я – це нитка, за якою можна відшукати тебе у світах. Залишайся безіменним і ти будеш у безпеці. Я Безіменний."

Найуважніше слід грати саме першого разу. Незалежно від того, кого ти обереш – мудрого мага чи тупого воїна, – ти однаково довідаєшся про головні секрети Безіменного, багатьох його товаришів і побачиш захопливий фінал цієї неймовірної історії. А таке може трапитися тільки раз. Тому радимо не псувати собі враження від гри та уникати всякої інформації стосовно сюжету.

Можна ще багато про що розповісти… Про унікальних NPC: наприклад, про чаклуна-фетишиста, який перетворив себе на шафку для жіночої білизни. Дивні локації, як-то: Бордель Інтелектуальних Насолод,.. чи Сенсоріум, де можна пізнати унікальний життєвий досвід інших людей. Заплутані квести з багатьма можливостями вирішення та відігравання найрізноманітніших ролей: від класичного законослухняного паладина до повністю навіженого лунатика-наркомана.

Кілька слів про Морте. (Ми ще не згадували про погані піратські переклади?)

Що може змінити природу людини? Одне із головних питань гри, на яке кожен персонаж має свою відповідь. Страждання? Любов? Каяття? Щоразу, коли у грі звучало це питання, мені хотілося відповісти на нього інакше.

У грі багато глибоких моментів. Сам сюжет багато в чому ґрунтується на східних релігійно-філософських вченнях, де Безіменний – кожен із нас. Реінкарнації із втратою пам’яті, життя як страждання, пошуки зцілення і повернення до первісної гармонії – головні елементи східної філософії.

Planescape: Torment – жива класика рольових ігор, яка буде цікавою у першу чергу ґеймерам, орієнтованим на сильний сюжет, діалоги, заплутані квести, цікавих персонажів та незвичний ігровий світ. Придбати оптимізовану для сучасних систем цифрову версію гри можна на сайті gog.com. Бажаємо тобі отримати таке ж задоволення від гри, яке отримали ми. :-)

P.S. Гра сповнена специфічної для Сиґілу лексики. Тамтешні мешканці мають свій сленґ, здатний здивувати навіть знавця англійської 80 рівня. Тож остерігайся старих та недоброякісних піратських перекладів, шукай роботи відданих фанів, якщо вже невтямки оригінал!

Автор: Андрій "snumryk" Драган