Gothic
Рейтинг гри
7.0
Рейтинг користувачів
7.5
Загальна оцінка
7.2
Постав свою оцінку грі!:
N/A
Реліз: 25.10.2002

Gothic

Жанри: RPG Виробник: Piranha Bytes
PC
Плюси
  • інтерактивний світ
  • різні шляхи проходження сюжету
  • оригінальний дизайн острова
  • цікавий ігровий всесвіт
Мінуси
  • незручний інтерфейс та керування
  • застаріла графіка
  • спрощена рольова система
  • багато глюків

Gothic! Ти, звичайно, чув про цю гру, але чи грав у неї? «Готику» вважає шедевром ціла армія фанатів, хоч і вони визнають, що не все у ній так добре, як мало б бути. Чи варта «Готика» уваги сучасного гравця? Адже, за останні 11 років, розробники підняли планку якості і добряче нас розпестили. Чи її популярність пояснюється тим, що гра стала першою у своєму роді? Давай, з’ясуємо відповіді на ці запитання і, можливо, ти відкриєш для себе новий ігровий всесвіт.

Жанр

«Готика» належить до жанру RPG (рольова гра). Прихильники «справжніх» RPG критикують гру, за неможливість створити власного персонажа, за куцу рольову систему та лінійний фінал, однак вони забувають, що суть рольової гри полягає не в тому, щоб розподіляти зароблені очки по характеристиках, а у тому, щоб відіграти роль! І тут «Готика», чесніше за інші проекти, дозволяє дійти до розв’язки трьома абсолютно різними шляхами. Можливість вирішувати більшість завдань у довільному порядку також створює ілюзію свободи волі. Проте, розв’язання конкретних завдань (місій), здебільшого має лише один варіант, а шкода, інакше можна було б ставити реалізацію відігравання ролі за приклад і для сучасних RPG.

Рольова система

В «Готиці» немає розгалуженого дерева вмінь і рольова система складається лише з трьох характеристик – сили, спритності і мани, та чотирьох навичок – володіння одноручною зброєю, дворучною зброєю, луком та арбалетом. Крім того, автори додали декілька спеціальних вмінь, як то, підкрадатись, цупити гаманці, зламувати замки чи патрати вбитих тварин. Очевидно, що розробники орієнтувались не на прихильників рольової системи Dungeons & Dragons, а на широку аудиторію, яка захоче бігати і битись, а не морочитись із цифрами та навичками. Зрозуміло, що такий підхід викликав невдоволення рольовиків, особливо на тлі панівної на той час Baldur's Gate чи Might & Magic з їх багатьма десятками характеристик і вмінь, однак, для сучасного гравця звиклого до спрощення ігрових канонів, це не стане дивиною, чи неприємним сюрпризом.

Старий Табір, біля наших ніг

Нестандартним також став підхід і до розподілу здобутих очків (skill points). У «Готиці» їх не достатньо здобути, потрібно ще й знайти вчителя/майстра, який в обмін на очки досвіду підніме рівень героя у вибраній навичці чи характеристиці. На практиці, це простіше, ніж може видатись, наприклад, якщо ти бажаєш підвищити кваліфікацію крадія, то підходиш до майстра цієї справи і він ділиться з твоїм персонажем вмінням, взамін на очки досвіду.

Сюжет

Вступний ролик, зроблений на рушії гри, пояснює, що королівство Міртана веде війну проти орків. Перевагу зеленошкірих у фізичній силі, люди змогли подолати завдяки особливій зброї, виготовленій із унікального ресурсу – магічної руди, яку добувають на острові Хорініс (Khorinis).

Для того, щоб захистити дорогоцінні шахти, король наказав магам створити чарівний Бар’єр, який не випускатиме жодну живу істоту, проте не перешкоджатиме ввозу-вивозу предметів та впускатиме свіжу робочу силу. Маги виконали волю короля, проте все склалось не так, як гадалося - каторжани, які працювали на шахтах, усвідомили, що королівська влада під Бар’єром безсила, тому підняли повстання, вбили своїх охоронців і запропонували колишньому сюзерену вести з ними торгівлю. Король не мав вибору і погодився постачати бунтівникам усе необхідне в обмін на рятівну руду.

Твій персонаж - один із засуджених, який має відбувати довічне ув’язнення в Рудниковій Долині. Він немає імені чи якихось надзвичайних талантів, проте у нього є особливий скарб – це лист до магів, які потрапили під Бар’єр. Необхідність віддати «пошту» адресату та несподівані перешкоди спонукатимуть головного героя до дій, а сам лист буде своєрідною рекомендацією, яка дозволить герою стати «обранцем, що рятує свій світ».

Потрапивши досередини Бар’єру, твій персонаж довідається, що бунтівники, відрізані від світу, поділились на три фракції - табори. Перший з них – Старий Табір, організували найбільш винахідливі повстанці, які захопили фортифікації та зброю своїх колишніх наглядачів. Їхній лідер - Гомез створив власну армію, із суворою ієрархію і став наймогутнішою людиною під Бар’єром. Владна верхівка Старого Табору багатіє і не бажає жодних змін, вона повністю контролює торгівлю із зовнішнім світом та забирає більшість доходів у звичайних рудокопів, які працюють за їжу, житло і захист.

Новий Табір створили ті, хто не погодився довіку працювати у шахтах. Вони вирішили просто підірвати Бар’єр і звільнитись! Проте, для цього ще потрібно зібрати достатню кількість магічної руди, але то вже деталі. У цьому Таборі немає такої ж дисципліни і спокою, як у Старому, адже людей в ньому поєднує не лідер, і не влада, а мета.

 

Ось такий вигляд має Бар’єр

 

Третій табір – Болотний, заснував Юберіон, який знайшов психотропну траву, обкурився і побачив видіння, про те що ідол Сплячий проснеться і врятує усіх невільників Бар’єру. Такий пасивний спосіб звільнення від ув’язнення, знайшов своїх прихильників, котрі визнали Юберіона за гуру і організували релігійне братство серед боліт. Головним ресурсом послідовників Юберіона стала та сама трава Болотник, за допомогою якої гуру братства бачать ведіння і яку обмінюють у інших Таборах на всі необхідні предмети.

Погодься, що сюжет автори запропонували продуманий і детально розроблений. Гра надає можливість приєднатися до одного з Таборів, який ближчий тобі по духу і цікавіший. Зверни увагу, що кожний із таборів можна порівняти з темпераментом людини. Старий Табір – це сангвінік, який швидко призвичаюється і досягає успіху в нових умовах. Новий Табір нагадує холерика - гарячкуватого бунтівника, який бачить мету і не бачить перешкод. Ну, а Болотний Табір, це скоріше за все меланхолік, який ховається від світу на болоті, а від реальності в дурмані травки та чекає чогось кращого. Тож пройшовши гру не забувай, що маєш можливість пройти її знову, але вже зовсім іншим шляхом.

Атмосферність

Візитною карткою «Готики» стала її інтерактивність. Усі персонажі «живуть» у грі власним життя – вони лягають спати вночі, їдять у потрібний час, розмовляють або відпочивають, гріючись біля вогнищ. Рудокопи працюють на шахтах, фермери - на землі, а охоронці захищають мешканців від злочинців чи нападу тварин. До речі, тварини теж не стовбичать, мов кам’яні, вони пересуваються, пасуться, полюють, відпочивають, сплять та їдять.

За «штучний інтелект» персонажів не соромно, навіть на рівні сучасних ігор. Люди чи орки, атакуючи, застосовують стратегію, користуються кількісною перевагою, оточуючи ворога, а відчуваючи невпевненість чи близьку поразку, вони втікають. Логічною є і поведінка тварин, наприклад вовки збираються у зграю і допомагають своєму побратиму, який атакує ворога чи полює на здобич. А знайшовши мертве тіло, хижаки починають його жерти.

Реакції персонажів на поведінку головного героя теж продумані. Наприклад, якщо герой дістає зброю за мирних обставин, то його просять її сховати, а якщо не послухатись, то можна отримати добрячої прочуханки. Таку ж реакцію викличе спроба зайти до чужого помешкання без запрошення. Крім того, можна взаємодіяти з ігровим світом і в більш мирний спосіб, наприклад, виготовити зброю в кузні, почавши з розжарювання металевої заготовки і закінчивши гартуванням та заточуванням леза. До речі, саме «Готика» ввела «моду» на покрокове власноручне виготовлення чи вдосконалення зброї в RPG.

Також допомагає вжитись і повірити у довколишній світ зміна дня і ночі та перепади погоди. Місячна ніч чи літній дощ викликає бажання помилуватися, не зважаючи на застарілу графіку.

На жаль, і цей бік гри не ідеальний, іноді поведінка персонажів оголює свої баґи і породжує певні абсурдні реакції. Та, незважаючи на ці недоліки, впевнено можна сказати, що і дотепер небагато ігор можуть запропонувати такий живий світ.

 

Місцева твердиня – дім для обраних

 

Інвентар та керування

Гра має вид від третьої особи. Курсор під час ігрового процесу відсутній. Об’єкти, з якими персонаж може взаємодіяти, підсвічуються. Керування самим персонажем незвичне. Наприклад, для взаємодії з іншими об’єктами, в тому числі і для атаки, потрібно одночасно натискати дві клавіші.

Інвентар героя розділений на декілька колонок, кожна з яких вміщує предмети певного призначення. Наприклад, колонка для зброї, чи колонка для їжі. Цікаво що інвентар безрозмірний. Мабуть, дала про себе знати німецька ощадливість розробників і позиція «у господарстві все знадобиться». Можливо, хтось вважає таке рішення правильним, проте, завалений купою мотлоху інвентар лише ускладнює пошук потрібних предметів.

Гроші у грі заміняє магічна руда. Хоч на практиці, всі операції купівлі-продажу відбуваються бартерним способом, а руда є ще одним видом товару і ніякої зручності не додає, а скоріше навпаки - доводиться мало не міні-гру зіграти, щоб купити хоча б один предмет.

Неприємним мінусом є відсутність у грі функції швидкого зберігання та швидкого завантаження. Дивне також і меню гри, очевидно, що воно розроблялось не для роботи з мишкою.

Найімовірніше, спочатку гра розроблялася для якоїсь ігрової консолі, що і спричинило такі дивацтва і незручності керування та інтерфейсу.

Помилуюсь небом звідси, - вище засіли орки

Бій

Для того щоб перемкнутися у режим бою, потрібно або дістати зброю, або натиснути клавішу активації бойового режиму. Герой може без обмеження атакувати, як ворогів, так і дружніх персонажів, які у свою чергу не стануть терпіти і, залежно від своїх сил, дадуть або здачі, або драла.

Сам бій відбувається у реальному часі із авто-захопленням цілі. Герой може наносити чи блокувати удари. Однак, практично гра не може похвалитись реалізацією захисту, оскільки жодних щитів у грі немає, а проти тварин блоки холодною зброєю взагалі не діють. Погано реалізовано і самі удари, оскільки для того, щоб нанести ворогу ушкодження, потрібно не просто поцілити у нього, а зачепити зону враження, що розташована в центрі тіла. Тобто, щоб вбити жука, який не більший за ступню героя, іноді доводиться добряче помахати мечем. Через це, надійніше вести дальній бій, бо стріли чи магічні боєприпаси мають авто-наведення.

Цікавою задумкою стала можливість перетворюватись на різних тварин і вести бій у їх шкірі, проте, скоро і такий бій розчаровує, оскільки може похизуватися одним видом атаки та єдиним способом захисту - відступом.

Магію персонаж може використовувати за допомогою сувоїв та рун, на яких записані заклинання. Сувої одноразові і їх може використовувати навіть недосвідчений персонаж. А для використання багаторазових рун потрібно опановувати різні рівні володіння магією. Магія у грі реалізована краще за ближній бій і допомагає не лише долати ворогів, але й вирішувати деякі завдання-загадки.

Графіка

Рівень графіки у «Готиці» не був передовим навіть на момент її виходу. Сучасний гравець взагалі посміється з квадратних в розрізі стовбурів дерев, чи відсутності пальців у персонажів. Відразу помітно, що вся анімація зроблена вручну, без застосування технології Motion capture, якою у 2001 році вже успішно користувались інші розробники.

Разом з тим, оформлення гри має і приємні складові. Не зважаючи на малу кількість полігонів та текстури невисокої якості, дизайн самого острова вражає! Завдяки вдалому використанню ландшафту, розумному розміщенню струмків, річок, водоспадів, гір, ярів, боліт, лісів та продуманого маршруту доріг - на невеликій площі острова розмістилась величезна кількість різноманітних будівель та декількох населених пунктів. При цьому, всі вони розміщені органічно та на розумних відстанях один від одного. Кожна частина локації навіює потрібний настрій та емоції, так у похмурому лісі відчуваєш страх від несподіваної зустрічі зі зграєю вовків, чи інших хижаків, а у мовчазних руїнах гірського замку очікуєш появи потойбічної нечисті. Усі нерухомі об’єкти в грі зроблено дуже старанно і педантично, місток складається з багатьох дощок, а замок несе сліди недавніх битв. Дивно, та, не зважаючи на переважання сірих тонів, пейзажі вражають і дуже скоро стають рідними, створюючи відчуття гармонії і затишку.

Курси ковальського ремесла

Зручним нововведенням стало об’єднання всіх локацій у дві великі, завдяки чому, гравцю не доводиться чекати завантаження нової місцевості. І до сьогодні, більшість RPG не можуть похизуватися такою можливістю, щоразу змушуючи гравця чекати завантаження, навіть, коли потрібно зайти чи вийти з приміщення.

Звук

Озвучення виконано на високому рівні. Усі тварини видають правдоподібні звуки, тобто хижаки страшно рикають і гарчать, рептилії загрозливо сичать, а схожі на страусів птахи панічно квокчуть і так далі.

Розмови головного героя та інших персонажів повністю озвучено. Варто також похвалити розробників за додані в гру діалоги людей між собою - це додає достовірності ігровому світу.

Музичні теми у грі чудесні. Вони вдало передають настрій кожної місцевості, заспокоюють або насторожують у потрібні моменти. Автор композицій Кай Розенкранц ідеально передав атмосферу суворого але чарівного світу.

Висновок

«Готика» має багато недоліків. Очевидно, що вона розроблялась для ігрової консолі, а тому має слабку графіку, незручний інтерфейс та керування. Крім того, гру закінчували поспіхом, на це вказують присутні в ній унікальні персонажі без завдань, предмети, без можливості використання та деякі бездіяльні місцевості, наприклад, недоступний для спілкування заселений табір розбійників. Рольова система спрощена до мінімуму. До того ж, гра «прославились» своїми глюками, і деякі з них настільки критичні, що не дозволяють закінчити завдання.

Проте, переваг все-таки більше. За ціле десятиліття існування гри, ще нікому не вдалося створити більш живий та «інтерактивний» світ. І сьогодні небагато RPG запропонують тобі такий продуманий сюжет та можливість пройти його різними шляхами. Тішить гра і дизайном ландшафтів та споруд. Подивуйся, як можна компактно і вдало зробити локації, величні, гармонійні і різноманітні водночас. Тобто, ти не пожалкуєш, що познайомився з дивовижним світом «Готики». А для усунення глюків, сюжетних невідповідностей та інших недоліків постав мод «Golden Mod», який відновлює вирізані завдання, додає можливість дослідити недоступні в оригіналі місця та підкидає декілька приємних сюрпризів.

Автор: Oleg Titov