Portal
Рейтинг гри
9.5
Рейтинг користувачів
8.9
Загальна оцінка
9.2
Постав свою оцінку грі!:
N/A
Реліз: 10.10.2007

Portal

Жанри: Логічні ігри, Екшн Виробник: Valve Corporation
Плюси
  • Захопливий ґеймплей
  • Неперевершений гумор
  • Просторові головоломки
  • Стриманий дизайн рівнів
  • Вільне збереження
Мінуси
  • Малопомітний сюжет
  • Короткотривале проходження
  • Брак персонажів

"... Це було неймовірно. Гул у вухах, повітря обвіває обличчя, а ти летиш зі стелі на підлогу, дивлячись на власну потилицю..."

"... Відчуття вільного падіння часто змінювалося на відчуття пострілу з гармати, коли вектор руху різко змінювався завдяки відкритому мною порталу і я міг подолати досі неможливі для мене відстані..."

"... Перекажіть кубику, що я його люблю. Нехай знає, що моє серце належить йому. Дозвольте одружитися з кубиком..."

Із інтерв’ю піддослідних лабораторії дослідження природи порталів.

З моменту винайдення Portal спливло чимало часу, а він досі збурює уяву і полонить серця ґеймерів усього світу. Проте з 2007 року і до сьогодні не сталося нічого докорінно відмінного окрім випуску portal 2, який був майже таким самим, лише більше, краще, цікавіше.

Що таке Portal? Це уламок світу, який починає стрімко віддалятися і дрейфувати у просторі незвіданої уяви, щойно ти починаєш нову гру. Відразу попереджаємо, що не слід намагатися переказувати ґеймплей Portal своїм близьким, адже це може спровокувати незворотні порушення твого і їхнього мисленнєвого апарату.

За сюжетом ми – чарівна безголоса панянка, якій судилося пройти випробування у лабораторії дослідження природи порталів. Ми приходимо до тями у замкненому і спорожнілому комплексі, в якому нашими супутниками будуть лише трішки божевільний суперкомп’ютер GLaDOS, привиди наших попередників та коханий... кубик. У грі тобі трапиться лише одна кат-сцена і та у кінці. Тут немає роликів, діалогів, відкритого тлумаченя того, що відбувається. Є тільки натяки, інформаційний дріб’язок із якого тобі слід скласти загальну картину того, що відбувається (якщо, звісно, прагнеш збагнути передумови ситуації, що склалася). За 3-4 години проходження ми дізнаємося у якому комплексі отямилися, як він пов’язаний зі світом Half-Life та куди поділися наші попередники і персонал лабораторії.

Портали – основний елемент ґеймплею гри. Їх можна відкривати майже будь-де і будь-коли. Щоб створити прохід у просторі, потрібно стрельнути із спеціального пристрою у місце входу, а потім у місце виходу. Утвориться два еліпса, крізь які ми миттєво переміщуватимемося у просторі. Якщо вхід поставити на одну стіну, а вихід – на протилежну, зазираючи у один із отворів, можна побачити власну потилицю. Якщо влетіти у відкритий портал з висоти, то кінетична енергія тіла збережеться і на виході матимемо прискорення, яке можна використати, щоб перелетіти велику відстань. Крім того у грі існує кілька механізмів, кнопок, електронних брам, що урізноманітнює ігровий процес, проте портали – це основа основ усього сущого світу гри Portal.

Протягом 20 рівнів нам доведеться вирішувати просторові головоломки у супроводі цинічної і майже схибленої суперкомп’ютерки GLaDOS. Пробігаємо рівень, долаючи простір, перешкоди, автоматичні турелі, провалля, преси, забігаємо у ліфт і їдемо на наступний рівень. У кінці нас очікує тортик, якщо вірити GLaDOS, а може і не очікує... Що? Кажеш подібно до аркади? Та це і є аркада, ніхто того не приховує проте спробуй опиратися магії фізичного дива порталів коли випаде така нагода.

Одним з найважливіших елементів гри став гумор:

"Попереджаємо, що починаємо казати неправду через 5... 4... 3... 2... 1... секунду. Все, відтепер ми кажемо неправду".

"Щоб ви знали, кубик не може перерізати вам горлянку... Якщо кубик починає із вами розмовляти, наполегливо рекомендуємо ігнорувати його заяви".

Так каже GLaDOS, яка спочатку навчить нас поводитися у камерах лабораторії, а потім супроводжуватиме, сиплячи жартами.

У грі немає інших людей, від чого тут самотньо. Тільки ця самотність не похмуро-нуарна, а рафіновано-спокійна. Нас оточує світлий інтер’єр приміщень із м’якими лініями дизайну та легкістю оформлення. Простір не тисне на нас, а навпаки заспокоює, хоч ми знаємо, що за рогом нас чекає автоматична турель, готова зробити тебе друшляком за лічені секунди. Однак ми відчуватимемо присутність інших людей, їхні привиди чекають на нас у другій половині гри, ближче до закінчення. Відбитки чиїхось рук у кутку, виведені тремтливою рукою підказки на стінах, порожні бляшанки консерв у потаємних приміщеннях та позначки днів, проведених у сховку. Усе це натякає, що ми тут – не перша піддослідна, а наших попередників спіткало якесь лихо і схоже, що комплекс працює якось не так, як це задумувалося спочатку, і щось таки трапилося із персоналом. Але на міркування немає часу, ось вже майорить перед носом вхід у ліфт на новий рівень.

Графіка реалізована засобами невибагливого рушія Source. Важко сказати, що вона вражає. Просто картинка приємна оку і доволі плавна навіть на слабких за мірками 2007-го року комп’ютерах. Графічний рушій тут більше відповідає за ґеймплей, а вигляд рівнів – заслуга більше дизайнерів, аніж програмістів.

Звукове оформлення гри входить у пантеон культурних досягнень людства. Музика гри, голос GLaDOS, белькотіння турелей – це те, чим людство можна виправдати за атомні бомби, одностатеві шлюби і Віталіка Козловського. А слова фінальної пісеньки повинен знати кожний ґеймер, який поважає себе.

Випущена колись, як доповнення до Half-Life 2, ця гра стала самостійним шедевром. Portal по праву названа грою року за версією багатьох авторитетних видань. Обов’язкова до проходження інтелектуалам та буде цікавою простим ґеймерам. Гарантуємо, що години проведені за розгадуванням просторових головоломок Portal назавжди змінять твоє уявлення про простір, аркади та ігри взагалі. А після стрімкого проходження самітної гри, можеш спробувати себе в ускладнених рівнях та головоломках розділу «Бонуси».

P. S. Цікавою є історія створення Portal. Свого часу група американських студентів-програмістів захищала дипломну роботу. Це була гра Narbacular Drop, ґеймплей якої – точна копія Portal. За сюжетом там лиходій викрав принцесу, яка володіє даром відкривати магічні портали будь-де, окрім металевих поверхонь. Синенький і жовтенький. Через один входиш, через інший виходиш. На захисті цієї роботи були присутні представники Valve, які запросили талановитих молодиків на співбесіду з директором компанії Ґейбом Ньюелом, який того ж дня, вражений демонстрацією ґеймплею їхньої розробки, запропонував хлопцям роботу. Так збулася американська мрія і вчорашні студенти стали розробниками Portal, одного з найуспішніших проектів Valve.

Гра, з якої усе почалося, безкоштовна і її можна з легкістю завантажити отут. А назва гри нічого не значить, вона придумана такою для того, щоб пошуковики легше її знаходили.